Dette indhold er sponsoreret
Marketing er en essentiel del for en virksomhed som ønsker at øge salg og vækste deres virksomhed. Marketing er med til at skubbe produkter og brands i en retning af forbrugeren, som forhåbentlig ender med at virksomheden bliver top-of-mind. Alle virksomheder ønsker at deres brand eller produkt altid er top-of-mind inden for deres sektor.
Marketing kan være en svær størrelse, og der er mange gode råd at hente omkring det. Et sted man sjældent kigger hen, når det kommer til marketing er sportsklubber. I denne artikel kan man læse meget mere om hvordan fodboldklubber kan være med til at vise vejen inden for marketing. Er man ikke inde i sportsverdenen kan man følge linket og blive meget klogere.
Aktiv SoMe
Vi lever i en tid nu, hvor de sociale medier styrer folks hverdag. Det er på godt og ondt, og for virksomheder kan SoMe være et godt sted at møde deres målgruppe og kernekunder. En aktiv SoMe profil kan gøre meget for at opbygge en god kunderelation. En side som Facebook er på mange måder god for en virksomhed, da hvis man først for kunden ind på siden, og har en aktiv profil med meget kvalitetsindhold og en hurtig svarrate på beskeder, vil kunden hurtigt blive kendt med produktet.
SoMe er også en god måde at få mere eksponering på. Gennem reklamer på SoMe kan man skubbe sin forretning i en specifik retning ved at målrette ens reklamer og opslag til specifikke målgrupper.
Det er ofte her fodboldklubber excellerer. Klubber som Liverpool og Manchester United fx har dagligt indhold til deres følgere, og de har et godt miks mellem merchandise fra butikken og highlights fra kampe og træninger. Dette hænger sammen med næste råd.
Vær personlig og fortæl historier
Indhold på SoMe er ofte personligt. Dette er noget fodboldklubber gør utrolig godt, hvilket er effektivt. Relationer er vigtigt, og kan man skabe en relation til sine kunder, vil man kunne komme langt. Personlige historier fra arbejdspladsen er essentielle, og fodboldklubber gør det meget. Det at vise træninger, indhold af spillere og trænere, der har det sjovt og reagerer på relaterbare ting – gør at man bliver investeret i deres side og deres brand. Dette er noget man som virksomhed også kan benytte sig af, og hvis man kan få en engageret følger-skare, kan man nå virkeligt langt som forretning.
De kloge samarbejder
Nogle gange har man brug for et ordentligt skub i sin virksomhed. Her er det ofte en god ide at lave et nøje udvalgt samarbejde. Fodboldklubber gør dette via deres sponsorater. Samarbejder med store virksomheder, der har til formål at ophøje begge virksomheder brand. Et samarbejde man kan tage ved lære ved at FC Barcelona og Thom Browne. Et klassisk samarbejde, som fik spillerne fra Barcelona til at møde op i Thom Browne jakkesæt til hver kamp.
Vælg samarbejder omhyggeligt, og vækst din virksomhed drastisk.